عشق

دلنوشته ی 1

پنجشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۴، ۰۸:۰۸ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و احشرنا معهم

بعد از سالها وبلاگ داری تازه میخوام اولین دلنوشته ی خودمو تو وبلاگم بنویسم...

فعلا از این کار دو هدف دارم: یکی اینکه این یافته های نورانی جای نسبتا مطمئنی ثبت شود تا اگر روزی در تاریکی های روزمرگی و غفلت گرفتار شدم سری به مشعلهایی که روشن کردم بزنم و یادم آید نورها...

دوم اینکه شاید این مشعل ها چراغ راه کسی شود و مسیر زندگی خود را پیدا کند ان شالله ان یهتدی بنوره...

اما نکته ای که میخوام به خودم و دیگران متذکر بشم نکاتی بود که از عین القضات همدانی راجع به عشق خوندم...

اولا که میگه دریغا که عشق فرض راه است همه کس را! من اینطور برداشت کردم که یعنی عاشق بودن فرض مساله ی سلوک است یعنی زمینه ی حرکت ما عشق است پس عشق اولین مرحله ی سلوک انسان در این سیاره ی خاکی است و بدون این زمینه جایی برای حرکت نیست...

دوم چه زیبا گفته واقعا: سودای عشق از زیرکی جهان بهتر ارزد و دیوانگی عشق بر همه عقل ها فزون آید. هر که عشقی ندارد مجنون و بی حاصل است. هر که عاشق نیست خودبین و پرکین باشد و خودرأی بُوَد؛ عاشقی بی خودی و بی راهی باشد. دریغا همه جهانیان کاشکی عاشق بودند تا همه زنده و با درد بودَند!

سوما: بدایت (آغاز) عشق به کمال ، عاشق را آن باشد که معشوق را فراموش کند که عاشق را حساب با عشق است.

به احتمال زیاد یا منظور او عشق زمینی بوده و منظور او این بوده که در بند ظاهر معشوق نمان هرچند عشق یعنی میل به پیچیده شدن تمام ابعاد عاشق دور معشوق و یک بعد انسان جسم است ولی کمال جسم در دنیا به پایان می رسد پس ارزش چندانی ندارد بلکه باید به فکر کمالات و جمالات روح بود. زیبایی های حقیقی صفات و حالات و رفتارهای معشوق اند باید آنها را دوست داشته باشیم و این نمونه ی عینی می تواند زیبایی های آن حالات و صفات را به ما نشان دهد و ما را عاشق آنها کند. در واقع ما عاشق زیباییهای حالات و صفات شدیم و به این خاطر به معشوق هم عشق می ورزیم وشاید این دلیل توصیه ی خدا به مودت و محبت و عشق به ائمه ی معصومین است....

چهارما : هر چند که قاضی عشق الهی را برترین نوع عشق میداند اما به جد معتقد است که برای رسیدن به ذات حق و یکی شدن با وی باید عشق زمینی را تجربه کرد وی عشق مجرد به پروردگار را عشق صغیر میخواند اما عشق زمینی یا میانه نیز در دیدگاه وی وسیله است.چنان که خود میگوید:(از بهر آنکه تا عاشق روز به روز دیده وی پخته گردد تا طاقت بار کشیدن لقا الله آرد)...

یعنی عشق الهی نیازمند ظرفیتی عظیم و قلبی بزرگ است و پله پله باید به او رسید با توصیه هایی که آمد...

خدا ما را در این راه باریک و تاریک هدایت کند و نجات دهد و به سرمنزل مقصود برساند

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۲۰
بی تو بی نامم ولی هم نام مرتضی ام

نظرات  (۳)

۲۰ اسفند ۹۴ ، ۲۰:۲۶ احسان خواجه مرادی
سلام

تفکر مشعل شدن و چراغ راه شدن آفت سیر و سلوک شماست

آن را که درون دل عشق و طلبی باشد

چون دل نگشاید در آن را سببی باشد

رو بر در دل بنشین کان دلبر پنهانی

وقت سحری آید یا نیم شبی باشد

جانی که جدا گردد جویای خدا گردد

او نادره‌ای باشد او بوالعجبی باشد

آن دیده کز این ایوان ایوان دگر بیند

صاحب نظری باشد شیرین لقبی باشد

آن کس که چنین باشد با روح قرین باشد

در ساعت جان دادن او را طربی باشد

پایش چو به سنگ آید دریش به چنگ آید

جانش چو به لب آید با قندلبی باشد

چون تاج ملوکاتش در چشم نمی‌آید

او بی‌پدر و مادر عالی نسبی باشد

خاموش کن و هر جا اسرار مکن پیدا

در جمع سبک روحان هم بولهبی باشد


موفق باشید

پاسخ:
سلام
ممنون بابت توصیه و شعرتون...
اما راستش وقتی داشتم مینوشتم مشعل و چراغ باشد گفتم شاید کسی خرده بگیرد که چه اعتماد به نفسی داری تو....اما من نه از این باب که من میگویم پس نور است بلکه از این جهت که مطالب نابی بود که از عالمان و عارفان زمانها پیدا کرده بودم و امید نورانیت راه را ازشون داشتم...هرچند صد در صد تایید نمیکنم این مطالب را ولی اگر خدا بخواهد شاید این مطالب بتواند چراغ و مشعلی شود برای سلوک.
راستی اسمتون آشناست ....چرا؟
اما درباره ی عارف مذکور که اصل مطلب از اوست:
عین القضات همدانی (همدان ۵۲۵-۴۹۲ هجری قمری) حکیم، نویسنده، شاعر، مفسر قرآن، محدث و فقیه بود. او به زبان‌های فارسی، عربی و پهلوی میانه آشنایی داشت و در عین حال در عرفان و تصوف در بالاترین جایگاه قرار داشته است.

علل مخالفت و عناد با عین‌القضات:

ابتدا نوشته‌های او را مورد بررسی دقیق قرار دادند و برخی نکات از کتاب تمهیدات را به عنوان الحاد و کفر در دادگاه مطرح نمودند.
  • عین القضاة همدانی روش حسین بن منصور حلاج را داشته و در گفتن آنچه می‌دانسته بی‌پروائی می‌کرده‌است. او اعتقاد داشت آنچه حق است باید گفت و نباید کوتاهی کرد.
  • آن کس که درون سینه را دل پنداشت                    

    گامی دو نرفته جمله حاصل پنداشت

    علم و ورع و زهد و تمنا و طلب                             

    این جمله رهند، خواجه منزل پنداشت


  • یاعلی

بسمه تعالی

اولا تشکر میکنم بابت دید انتقادی تون و شرکتتون در بحث

ثانیا درباب استاد پناهیان و تعمق و تبلیغ باید بگم این دو مقوله جداست که البته ممکن است کسی هر دو را داشته باشد و ممکن است استاد پناهیان هم هر دو را داشته باشند اما آنچه مهم است انقلابی های ما مثل حقیر بیشتر دنبال تبلیغ هستند استاد پناهیان حتی اگر عمیق هم باشد بیشتر وجه تبلیغش مورد توجه این قشر است من این توجه انحصاری را نفی کردم نه اینکه آقای پناهیان مبلغ سطحی نگر است که اگر منظورم این باشد و بی دلیل و منطق و تحقیق گفته باشم خدا مرا ببخشد

 

اما ثالثا فعلا در این اوضاع آشفته که همه میخوان از زیر بار مسئولیت شونه خالی کنن حالا هرکی به یه بهانه ای یکی به بهانه ی اینکه وظیفه یکی دیگست یکی به بهانه نبود سرمایه یا یکی به بهانه وجود شکاف های فساد در استخر پیشرفت و ... همه میخوان از مسئولیت بکشن کنار حالا اینجا به نظر شما بهتر نیست ما این کار خطیر رو به نخبگان که معلوم نیست دقیقا کیانند و شاید حتی خود شما باشین بسپاریم به نظر من این وظیفه الان عین وظیفه همه ماست! و بی خود آنرا به دست گروهی که نمیدانیم چه کسانی هستند اصلا نیاندازیم

البته لغت نخبگان مورد توجه رهبری است اما به نظر من نخبگان ما خودمان هستیم و الله اعلم

 

اما رابعا پیامبر خدا وجوهی دارند که کمتر مورد توجه قرار گرفته اگر ما پیامبر رو  شناختیم بنده قول میدم بهش محبت پیدا میکنیم و شیدای اون میشیم بنده هم اگر شناخت درستی پیدا کردم حتما براتون بسط میدم فعلا که حقیر دست ابوجهل ها رو هم از پشت بستم

 

و دوباره بابت دیدگاه انتقادی تون تشکر میکنم

روح و شق هر دو در یک زمان موجود شدند
عشق را با روح امیزشی پدید امد و روح را با عشق امیزشی
چون تابش جهان معشوق پدید امد
عشق با روح در گفت و شنود اید

عین القضات همندانی



البته شاید یکی دو عبارت فرق کنه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی